.

Aankoop Kitten

Bij de kittenbemiddeling kunt u informeren welke fokker kittens te koop heeft.

Bent u van plan een kitten van een bepaald ras aan te schaffen, laat u zich dan eerst goed informeren over dat ras, de eigenschappen en karaktertrekjes. Past dit ras bij u?

Heeft u een beslissing genomen (ras, poes, kater, kleur), dan maakt u een afspraak met de fokker(s). Kijk naar de kittens en andere aanwezige katten. Zien ze er goed verzorgd uit? Zijn de katten sociaal opgegroeid?
Vraag naar de stambomen en bekijk deze op lijnteelt of inteelt. Heeft u hier (te) weinig kennis van, neem dan contact op met een rasclub en vraag informatie of hulp.

Vraag wanneer het kitten weg mag en informeer naar de prijs van het diertje. Sommige fokkers vragen een aanbetaling indien u besloten heeft een kitten te nemen.

Vraag naar de vaccinaties die de kittens (zullen) krijgen en ook of ze ontwormd zijn. Neem NOOIT een niet-ingeënt, niet ontwormd, of ziek uitziend (zielig) diertje mee. De kittens mogen pas op een leeftijd van 13 weken bij de fokker vandaan. Pas op die leeftijd kunnen de kittens volledig zijn ingeënt tegen katten en niesziekte. Beide entingen zijn verplicht bij alle verenigingen.

Vraag altijd om het door de dierenarts volledig ingevulde vaccinatieboekje.
Vraag om een voedingslijst van de fokker en geef het kitten van uw keuze ook bij u thuis wat het gewend was te eten. Verandering van voedsel moet zeer geleidelijk gebeuren om darmproblemen te voorkomen. Voor uitgebreid advies over voeding en ziekten kunt u contact opnemen met de Veterinaire commissie.
Als er iets mis is, stel dan de fokker meteen op de hoogte.

Mundikat kan zich in principe niet mengen in de problemen die zich tussen koper en verkoper kunnen voordoen. Het is verstandig vooraf afspraken te maken over een eventueel optredende ziekte kort na de koop, vergoedingen van dierenartskosten of zelfs eventuele terugname van het kitten door de verkoper.

NEEM NOOIT EEN OVERHAASTE EMOTIONELE BESLISSING.
U koopt een kat voor de rest van zijn/haar leven! Gemiddeld zo'n 15 jaar
!

Heeft u problemen, schrijf het bestuur of bel met de persoon, die belast is met het toezicht op het terrein waar uw probleem ligt.

Op die manier kan er snel een oplossing gezocht worden voor uw problemen.