Activiteiten

Mundikat zorgt voor een correcte stamboekvoering van de door haar leden gefokte katten en stelt hiervoor, aan de hand van de richtlijnen en regels van de FIFe, eventuele nadere regels vast. Zes keer per jaar wordt er een verenigingsorgaan uitgegeven in de vorm van een mooi full color magazine, dat de leden en de abonnees informeert over alle zaken, die met katten en katachtigen te maken hebben.
Zo bevat het magazine naast interviews met fokkers, artikelen en nieuwtjes op het gebied van katten, katten fokken en de verzorging van katten, ook de zo belangrijke informatie ten aanzien van regelgeving vanuit de Nederlandse overheid of op Europees niveau.
Mundikat organiseert jaarlijks een 6-tal internationale kattententoonstellingen in het gehele land. Op deze tentoonstellingen kunnen fokkers en bezitters van katten hun kat aan het publiek laten zien en worden door FIFe opgeleide, keurmeesters gekeurd.

Mundikat heeft een bestuur van tussen de 5 en 9 personen, die alle belangrijke taken onderling hebben verdeeld. Daarnaast kent de vereniging verschillende commissies, rasclubs en werkgroepen. De commissies zijn belast met een specifieke taak binnen de vereniging zoals het stamboek, het organiseren van de tentoonstellingen of veterinaire zaken.
De rasclubs en werkgroepen zijn organen van de vereniging met een eigen bestuur, die openstaan voor Mundikatleden, maar ook voor leden van andere verenigingen. Het doel van deze rasclubs en werkgroepen is immers om de liefhebbers en geïntresseerden van een bepaald ras te verenigingen en zich voor dat specifieke ras in te zetten.

Zo is er een rasclub voor de Brits Korthaar en zijn er werkgroepen voor de Burmees/Burmilla, de Chartreux en de Ragdoll. Alle vier zetten ze zich in voor hun eigen ras(sen) o.a. doormiddel van het organiseren van enkele van de volgende activiteiten: het uitgeven van een eigen blad of nieuwsbrief, het aanbieden van kittenbemiddeling, het geven van voorlichting en het organiseren van speciale evenementen op o.a. tentoonstellingen.

Mundikat is een betrokken vereniging die naast de internationale samenwerking binnen de FIFe ook actief deel neemt aan overlegvergaderingen met Nederlandse kattenverenigingen en adviesorganen van de overheid. Hier wordt onder andere mee gepraat over het overheidsbeleid ten aanzien van de kat als huisdier en ook gezamenlijke problemen en overeenkomsten van de verenigingen komen daar ook aan bod.