Het Stamboek

Als u een raskat koopt of reeds in bezit heeft, hoort daar een stamboom of afstammingsbewijs bij, uitgegeven door een kattenvereniging. Om te fokken met een raskat bij Mundikat, zult u dieren (zowel kater als poes) die afkomstig zijn van andere verenigingen eerst moeten aanmelden bij het ons stamboek. Dit noemen wij “importeren”. Katten die een Mundikatstamboom hebben hoeven uiteraard niet nogmaals geïmporteerd te worden. Het importeren is een deftig woordt voor een controle vooraf. De stamboeksecretaris loopt de stamboom dan na op eventuele onjuistheden om de kwaliteit van ons stamboek te waarborgen. De secretaris beslist of de kat geïmporteerd kan worden.

Als u besluit te gaan fokken, dan is het verstandig om eerst eens goed het stamboekreglement door te lezen. Hierin vindt u onder andere de eisen die Mundikat stelt aan het fokken met katten terug. Deze eisen dienen het welzijn van kittens en fokdieren te waarborgen en helpen u als fokker om op een verantwoorde wijze uw hobby te kunnen uitoefenen.

Voor een dekking heeft u een dekbewijs/ stamboomaanvraag nodig. Deze kunt u downloaden vanaf onze website.Het dekbewijs bestaat uit twee gedeelten. Houdt er dan ook rekening mee dat als u bij een kater ter dekking gaat, dat de dekkater eigenaar het eerste deel van het dekbewijs moet ondertekenen. Het dekbewijs dient binnen 12 weken na geboorte van de kittens worden opgestuurd. Indien u gebruik maakt van een dekkater die niet in het bezit is van een Mundikat stamboom dan dient u een kopie van zijn originele stamboom mee te sturen. Het is dus verstandig om voor u ter dekking gaat het een en ander al met de dekkater eigenaar te overleggen. Aanvragen van stambomen kan met ingang van 2017 ook via het ledenportaal op de website.

Voor vragen betreffende raskruisingen kunt u terecht bij de stamboekcommissie. Voor raskruisingen moet altijd eerst toestemming worden verleend door de stamboekcommissie. Vraag dit ruim voor de dekking aan, anders loopt u het risico dat voor de kittens geen stambomen worden verstrekt. Zo is het verparen van twee geheel witte katten verboden. Al deze regels kunt u terugvinden in het stamboekreglement en op onze website. Daarnaast kunt u voor al uw vragen bij de stamboekcommissie terecht.